Svar: Kan man leve uden grøntsager?

18. september 2010

Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Jonathans mor

Du har naturligvis ret i at det kan blive selvforstærkende, at presse ham til at spise grøntsager, så vil han slet ikke have dem og ender med at forbinde netop grøntsager med noget ubehageligt ... Derfor kommer man længst med motivation og forsøg på at gøre indtag af grøntsager ligeså naturligt som indtag af alt mulig anden mad.

Det er en rigtig god idé at bruge grøntsager i madlavningen og så længe han ikke protesterer over at der er gulerødder, rød peberfrugt eller bønner i lasagnen, så er det fint at komme det i der. På samme måde kan du med fordel komme grøntsager i hjemmebag. Faktisk vil de fleste børn gerne spise en bolle, selvom der er spinat eller gulerødder i den, for en hjemmebagt bolle smager altid godt :)

Men det er en balance, for det er også vigtigt at han ikke føler at I snyder ham. Hvis du har kommet grøntsager i frikadellefarsen og han opdager det, så vil han naturligt føle sig svigtet og vil tvivle på hvorvidt han kan tro på dig en anden gang - og det kan gøre at han så pludselig også afviser frikadellerne og begynder at spise mindre end nu ... I er et eller andet sted nødt til at være ærlige om, hvad I serverer.

Børn i jeres drengs alder vil ofte helst spise maden adskilt, de vil kunne ses hvad de spiser, de vil vide, hvad de putter i munden. De vil ofte også hellere have rå grøntsager end de vil have kogte grøntsager, så prøv med lidt forskelligt og gerne lade grøntsagerne appellere til ham i farven.

Det er også en god idé at tage ham med i køkkenet og lade ham hjælpe til med at lave maden. Sæt ham til at ordne salatskålen, salaten kan deles med fingrene, dåsen med majs hældes i, agurk, peberfrugt, tomater osv. deles og kommes i skålen, han kan sagtens hjælpe til med dette og ...

Annonce

... ofte vil han med tiden ende med at smage på det - om ikke ved bordet, så imens han laver skålen klar. At være med, gør det mere interessant at spise det der laves :)

Vi får mange vigtige vitaminer og mineraler når vi spiser grøntsager og derfor er det godt, hvis I kan få ham til at indtage grøntsager på en eller anden måde. Og jeg vil faktisk foreslå jer at overveje om ikke han kan drikke sine grøntsager.

Du kan med fordel blande forskellige frugter sammen med forskellige grøntsager og lave sunde smoothies som din dreng kan drikke. Det kræver at du har en god saftpresser, men så kan du også forholdsvis let lave "flydende grøntsager" som han sandsynligvis gerne vil drikke, hvis der samtidig er iblandet f.eks. ananas, appelsin eller æble ... se evt. hjemmesiden highonlife.dk

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det der er med smoothies og børn er, at smoothies ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Det er derfor vigtigt at han ikke går og nipper til det, men får det som et mellemmåltid f.eks. om eftermiddagen og så kan du tilsætte lidt A38 eller lignende for at neutralisere syren lidt.

Brug også grøntsager som snack - det kan være rå gulerødder, agurkestænger, blomkålshoveder, bladselleri, tomater, rød peberfrugt eller lignende og lav lidt dip til. Stil det frem på bordet, evt. foran fjernsynet, hvis han nogle gange sidder og ser lidt børnetv og lad ham så spise, hvis han har lyst. En lille smule kan sagtens glide ned på den måde :)

Vær også opmærksom på at grøntsagsmos kan bruges som smørbart pålæg og måske vil han synes om lidt avokadomos eller gulerodsmos, hvis det er krydret mildt og smøres tyndt på brøddet ...

Håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor